zapisz się do newslettera zamknij
logowanie Nie pamiętam hasła Zarejestruj się zamknij Nie masz
jeszcze konta?
nowe konto zamknij Masz już
konto?
nowe hasło Zarejestruj się zamknij Nie masz
jeszcze konta?
zamknij
Wylogowany zamknij Dziękujęmy za korzystanie z naszej aplikacji i zapraszamy ponownie.
Aktywacja konta zamknij
Usunięcie konta zamknij
zamknij Strona damdom.pl korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Artykuły

Meldunek w wynajmowanym lokalu

W wielu krajach, wynajmowanie mieszkania traktowane jest jako podstawowy sposób zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Nie inaczej mogłoby być w Polsce. Jednak w tym wypadku w świadomości wynajmujących wciąż tkwi przekonanie, że wynajem wiąże się głównie z problemami. Jednym z demonizowanych aspektów najmu jest bez wątpienia obowiązek meldunkowy.
 
Może zdarzyć się, że w interesie lokatora byłoby zameldowanie w wynajmowanym mieszkaniu. Może to wynikać z wielu przyczyn,  jednak głównym powodem jest konieczność załatwiania spraw urzędowych w miejscu zameldowania, które niejednokrotnie oddalone jest o dziesiątki lub setki kilometrów od wynajmowanego mieszkania. Ponadto posiadając zameldowanie w aktualnym miejscu zamieszkania lokator czuje się bardziej wiarygodny dla pracodawcy, banku czy instytucji ubezpieczeniowej.  Z kolei właściciele mieszkań obawiają się, że zameldowany lokator nie da się usunąć, będzie chciał wykorzystać sytuację i zajmować lokal w nieskończoność. 
 
Warto jednak mieć świadomość, że zameldowanie nie daje żadnych podstaw do roszczeń i uprawnień w kwestii uzyskania praw do lokalu. Zameldowanie ma wyłącznie charakter porządkowy i służy rejestracji stanu faktycznego, związanego ze stałym oraz czasowym pobytem osób. To zaś oznacza, że zameldowanie najemcy w lokalu nie stanowi naruszenia uprawnień właścicielskich.  Jest to spowodowane między innymi faktem, iż dokonanie zameldowania nie jest zależne od przysługiwania tytułu prawnego do mieszkania. To zaś oznacza, że w wynajmowanym lokalu zameldować się może każdy lokator bez zgody właściciela. Bowiem zgodnie z powyższym do meldunku nie jest wymagany tytuł prawny do przeznaczonego pod wynajem mieszkania. Dużym ułatwieniem jest posiadanie umowy najmu, ale brak takiego dokumentu nie przekreśla szans na zameldowanie. Wówczas meldunek uzyskuje się w drodze decyzji administracyjnej.
 
W sprawach meldunkowych wciąż jeszcze, choć w nieco okrojonej wersji, obowiązuje Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Od dnia 1 stycznia 2013 roku niektóre zapisy zostały całkowicie zniesione lub zmodyfikowane, co pozwoliło na osiągnięcie wielu ułatwień w kwestiach meldunkowych. 
 
Zgodnie z przepisami, obowiązek zameldowania najemców jest nałożony na nich samych - muszą zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Do 1 stycznia 2013 roku zameldowania musiał dokonać właściciel, zgłaszając w Urzędzie Gminy fakt zamieszkiwania osób trzecich w konkretnym lokalu, jeśli najemca sam nie zgłosił meldunku. Zgodnie z wprowadzonymi od 2013 roku zmianami w ustawie, właściciele czy administratorzy nieruchomości obecnie nie mają obowiązku weryfikowania dokonywania meldunku przez lokatorów. Zniesione zostały jednocześnie wszelkie sankcje prawne za niedopełnienie obowiązku meldunkowego, obowiązujące zgodnie z ustawą z 1974 roku zostały zniesione od 1 stycznia 2013 roku
 
Jeszcze do niedawna w Polsce obowiązywało zameldowanie bez względu na to, jak długo i w jakim charakterze zajmowało się dany lokal. Zgodnie z obowiązującymi przepisami lokator powinien był - najpóźniej w ciągu trzech dni - udać się do urzędu i złożyć wniosek meldunkowy. Prowadziło to do sytuacji, kiedy obowiązek meldunkowy spoczywał na turystach wypoczywających na wakacjach dłużej niż 4 dni. Obowiązujące od 1 stycznia 2013 roku zmiany w przepisach wydłużyły termin na zameldowanie do 30 dni w przypadku pobytu stałego lub czasowego przekraczającego 3 miesiące.  
 
Zgodnie z nowym brzmieniem, lokatorzy będący obywatelami Polski nie muszą meldować się na pobyt czasowy, jeśli nie przekracza on 3 miesięcy. Obowiązek ten nie został jednak zniesiony w stosunku do cudzoziemców niebędących obywatelami krajów UE. Muszą oni dopełnić obowiązku meldunkowego najpóźniej w 4 dniu pobytu w Polsce, chyba że ich pobyt na terenie kraju nie będzie dłuższy niż 14 dni. 
 
Nie ma także konieczności, w przypadku zgłaszania meldunku, podawania informacji o wykształceniu, wojskowym obowiązku czy przedstawiania książeczki wojskowej. Wprowadzono także automatyczne wymeldowanie w poprzednim miejscu zamieszkania.
 
Obowiązujące przepisy w pełni stracą moc najprawdopodobniej w 2016 roku, bo właśnie wtedy ma wejść w życie planowana już od pewnego czasu nowa ustawa o ewidencji ludności. Zgodnie z jej założeniem od dnia 1 stycznia 2016 roku zostanie całkowicie zniesiony obowiązek meldunkowy, ulegną likwidacji rejestry mieszkańców a pozostanie jedynie ewidencja PESEL. Nieco wcześniej, bo w 2015 roku planowane jest wprowadzenie na rok gminnych rejestrów mieszkańców opartych na nowych formularzach zgłoszenia pobytu stałego i czasowego.
 

Komentarze